خواص نارگیل در طب سنتی

خواص نارگیل در طب سنتی

طبع و خواص نارگیل

می‌توانید در این مطلب موارد زیر را بخوانید:

  • نارگیل چیست
  • درخت نارگیل
  • میوه نارگیل
  • طبع نارگیل
  • خواص نارگیل
  • مضرات نارگیل
  • مصلح نارگیل

نارگیل با نام علمی Cocos nucifera از اعضاء خانواده نخلیان Arecaceae است و تنها گونه‌ای است که در سرده نارگیل Cocos طبقه‌بندی می‌گردد. نارگیل ابتدا در جنوب آسيا كشت می‌‌شد اما در حال حاضر به صورت درخت نارگيل در تمام مناطق استوايی وجود دارد.

نارگیل تازه حاوی آب شیرینی است که برای سلامتی بسیار مفید است. نارگیل به عنوان ناریل یا ناریال در هند، کاریکین در مالایالام، تنکای در تامیل و ناریکلیا در بنگالی شناخته می‌شود و در عربی جوز الهند نام دارد.

در زبان پارسی میانه به نارگیل، گوچ هندوک می‌گفتند.

نام‌های دیگری که در طول تاریخ برای آن ذکر شده عبارتند از نارجیل، گوز هندی، جوز هندی، بارنج، رانج، گردکان هندی، بارنگ، حشرج، جوزالهند، گوز هندو، جوز هندو و نرجیل. درخت نارگیل شبیه درخت خرما است اما برگ‌های ‌بزرگی به درازی دو متر دارد.

واژه نارگیل به میوه نخل نارگیل اشاره دارد که از واژه «انارگیل» سانسکریت وارد پارسی شده و در زبان پارسی میانه به آن گوچ هندوک می‌گفتند که این واژه از زبان پارسی میانه وارد زبان عربی شده و به صورت جوز الهند معرب شده‌ است.

در نامه‌ی خسرو کواتان که به زبان پهلوی است در بند 50 چنین آمده است که انارگیل را با شکر خورند، به زبان هندو «انارگیل» خوانند و به زبان پارسیک «گوچ هندوک» یا گوز هندی خوانند، در سانسکریت ناریکلا، ناریکرا و نظایر آن نام دارد.

طبع و خواص نارگیل

ماهيت نارگیل

نارگیل ثمر درختى است که در اكثر بنادر و سواحل درياى هند يافت مى‌شود. هرچه نارگیل به درياى شور نزدیک‌تر باشد و آب شور به پاى آن برسد ثمر آن بهتر و لذيذتر و شيرين‌تر و چرب‌تر می‌شود.

با احتساب اختلاف اراضی و مناطق از هفت، هشت سال بعد از کاشت تا قريب به صد سال ثمر مى‌دهد و ثمر آن مانند خرما در خوشه مى‌باشد با این تفاوت كه خوشۀ آن بزرگ و در هر خوشه هفت تا پانزده عدد نارگیل می‌روید.

درخت نارگیل شبيه به درخت نخل و بسیار زيبا و تنومند است.

درخت نارگیل

درخت نارگیل شبيه به درخت نخل و بسیار زيبا و تنومند است و بطور قائم رشد کرده و بدون انشعاب می‌باشد. ارتفاع این درخت همیشه سبز گاهی نزدیک به 30 متر و قطر تنه آن به یک متر هم می‌رسد. رنگ برگ ها سبز روشن است و بصورت مرکب و پرمانند هستند. مردم اقيانوس آرام از تمام قسمت‌‌های درخت نارگیل استفاده می‌کنند.

مثلی قدیمی درباره درخت نارگيل بين مردم بنادر و سواحل دریای هند با این مضمون معروف است که هر کس که درخت می‌کارد، برای خوانواده اش، لباس، ظرف، نوشابه، غذا و خانه درست می‌کند. اين ضرب المثل نشان دهنده این است که تمام قسمت‌های اين درخت، مفيد و قابل استفاده می‌باشد.

میوه نارگیل

اما ثمر یا میوه نارگیل سه پوسته دارد يكى ليفی شکل که خشن و ضخيم به ضخامت يك انگشت است و در خامى سبز و ليفهاى آن نرم است و بعد از رسيدن و خشك شدن تغییر رنگ داده و قهوه‌ای روشن یا تیره می‌شود.

این لیفهای خاکی رنگ را جدا کرده، خيسانيده، می‌کوبند و ريش‌هاى آن را جدا نموده و از آن ريسمان و طناب مى‌سازند و چرا كه طناب بافته شده از پوسته نارگیل در آب درياى شور بسیار دیر پوسيده و فاسد می‌شود.

یک عدد نارگیل اندازه متوسط حاوی وزنی در حدود ۳۹۷ گرم با ۱۴۰۵ کالری است.

اما پوست دوم آن سفت و چوبی شکل و تیره رنگ است و بر سر آن سه نشان دیده می‌شود که از همان موضع جذب رطوبت براى نشو و نما مى‌نمايد. بعضى مردم براى ساختن غليان سر آن را به اندازه گردو سوراخ كرده مغز آن را از جوف آن جدا کرده، طوری که پوست آن سالم بماند و بر آن نى نصب کرده و غليان مى‌سازند.

اغلب مردم نیز غلاف چوبی شکل نارگیل را شكسته و مغز آن را که سفيد و شيرين و لذيذ و با چربی فراوان است مى‌خورند. و انواع و اقسام حلواها و غذاها نیز از مغز نارگیل درست می‌کنند و در اكثر شهرهای هند خوراك مردم آنجا و حيوانات منحصر به میوه نارگیل است چه خام و چه به طريق شير برنج و غير آن پخته و روغن غذا و چراغ نيز از روغن آن تهیه می‌کنند.


خواص روغنهای گیاهی در طب سنتی



طبع نارگیل

در بیانی کلی و ساده طبع گوشت سفید نارگیل از نظر طب سنتی ایرانی گرم و خشک است. طبع مغز نارگیل تازه نیز گرم و خشك است اما درجه گرمی و خشکی آن نسبت به نارگیل کهنه کمتر است.

اما طبع آب نارگیل گرم و تر است و همه اجزاى آن دارای رطوبت فضليه است. همچنین طبع سركه نارگیل نیز در اول گرم و در سوم خشك است. درضمن قابل ذکر است که طبع روغن نارگیل هم گرم است.

خوردن نارگیل در سردمزاجان و سالمندان احتياج به مُصلِح ندارد.

خواص نارگیل

نارگیل مقوى حرارت غريزى و چاق کننده بدن و تولید کننده خلط صالح یا خون پاکیزه است. نارگیل برای دفع مواد سرد بلغمی و سوداوی که در سر ایجاد بیماری‌های مانند استرخا و فالج و جنون و ماليخوليا و امثال اينها می‌کنند نفع فراوانی دارد.

مُصلِح نارگیل در افراد گرم مزاج ميوه‌هاى ترش، ليمو یا هندوانه است.

این گیاه استوایی برای خوشبوئى دهان نیز بی مثال است و جهت ضعف کبد و زخم‌های باطنی و بواسير و توليد منی و گرم کردن کلیه و كمر سردمزاجان نفع دارد. از خواص دیگر نارگیل این است که برای بهبودی سردى مثانه و درد آن موثر است. همچنین خوردن آن با شكر مولد خون صالح و مقوى حرارت غريزى است.

  • نارگیل چاق کننده است
  • نارگیل تقویت کننده حرارت غریزی است
  • نارگیل خوشبو کننده دهان است
  • دفع کننده مواد بلغمی و سوادوی است
  • نارگیل ضعف کبد را درمان می‌کند
  • زیاد کننده منی است
  • گرم کننده کلیه و کمر خصوصا در سرد مزاجان است
  • بهبود دهنده سردی مثانه است
  • کرم معده و روده، خصوصا کرم کدو را از بین می‌برد

خرید روغن کرمانشاهی

مضرات نارگیل

اما مصرف زیاد نارگیل باعث گرفتگی مجاری و تولید خلط غليظ می‌شود، همچنین موجب خراش سینه و خراب شدن صدا خواهد شد. خوردن مغز فاسد و کپک زده نارگیل باعث غثيان و حالت تهوع و بیهوشی می‌شود. در این حالت مصلح آن استفراغ کردن و ميوه‌هاى ترش ترياقی خوردن است.

مصلح نارگیل

مصلح نارگیل شكر و نبات است. اما در سردمزاجان و سالمندان احتياج به اصلاح ندارد ولی مصلح نارگیل در گرم مزاجان ميوه‌هاى ترش و ليمو و هندوانه است.  شراب نارگیل جهت ماليخوليا و جنون و تقويت باه یا قوای جنسی نفع فراوانی دارد.

سرکه نارگیل

سرکه نارگیل یکی از محبوب ترین چاشنی های غذا در کشورهای شرقی است. سرکه نارگیل طیف گسترده‌ای از ترکیبات مغذی، عالی و مفید که در برابر بیماری ‌هایی مثل دیابت و بیماری‌ های قلبی از بدن محافظت می‌کنند را دارا است. این نوع سرکه از تخمیر شیره گل های درخت نارگیل یا آب نارگیل به دست می‌آید. سرکه نارگیل سفید رنگ بوده و مزه‌ی آن کمی از سرکه‌ی سیب ترش تر است.

سرکه نارگیل نسبت به سرکه سیب ظاهری سفید‌تر و طعمی ملایم‌تر دارد. این سرکه یک طعم شیرین به سس سالاد، ماریناد، سوپ و بشقاب داغ غذای شما می‌افزاید. از جمله خواص سرکه نارگیل می‌توان به کاهش وزن، بهبود هضم، سیستم ایمنی قوی ‌تر و قلب سالم ‌تر اشاره کرد.

خواص سرکه نارگیل

سرکه نارگیل سریع النفوذ و رساننده قوای ادویه به اعضا است. آشاميدن سرکه نارگیل مسهل و خارج کننده اقسام كرم شكم و کرم کدو است و جهت تقويت هاضمه موثر است. سرکه نارگیل همچنین برای خوب پخته شدن گوشت موثر است برای اینکار باید در حين طبخ مقداری از سرکه نارگیل را در ظرف بیندازید.

در ضمن سنون خاكستر پوست نارگیل سفیدکننده و براق کننده دندان است و طِلاى آن رفع کننده لک‎‌های صورت و لکه‌های روی ناخن و جرب و حكه و خارش پوست و نيكوكنندۀ رنگ رخسار است. همچنین ترکیب آن با حنا مقوى مو است.

ترکیب روغن نارگیل با روغن هسته زردآلو جهت بواسير بسیار مفید است.

طرز تهیه روغن نارگیل

روغن نارگیل به طور سنتی با استخراج روغن از نارگیل خام یا مغز نارگیل خشک ساخته می شود. در دمای اتاق جامد است اما هنگام گرم شدن می تواند نرم یا حتی ذوب شود. در این مطلب به دو روش طرز تهیه روغن نارگیل خواهیم پرداخت، در روش اول مغز نارگیل را كوبيده و می‌جوشانند و از آن روغن استخراج مى‌نمايند.

روغن نارگیل به دست آمده از این روش جهت تقويت فهم و تقویت کلیه و رفع درد مثانه و تحليل رياح آن و خارج کردن انواع کردم روده و حب القرع یا کرم کدو که بیشتر در روده اعور و قولون ساکن است بی نظیر است. همچنین برای بهبود درد كمر و تحريك قوای جنسی مفيد است.

روغن نارگیل تازه جهت آشاميدن و روغن نارگیل کهنه برای روغن مالی مفید است.

در روش دوم طرز تهیه روغن نارگیل، مغز تازۀ نارگیل را كوبيده و يا با وسیله‌ای آهنی خراشيده با آب گرم مخلوط نموده و صاف می‌کنند و در جاى بسيار سرد می‌گذارند تا چربی آن بالا بیاید و منجمد شود. سپس روغن تشکیل شده روی آب را جدا می‌کنند.

روغن نارگیلی که از این روش تهیه می‌شود، بسیار لطیف است و برای سرد مزاجان و مرطوبين از روغن گاو و روغن گوسفند بهتر است و بسیار خوش طعم و خوش ذايقه است.

منبع: مخزن الأدويه، دائرة المعارف خوردنی‌ها و داروهای پزشکی سنتی ایران (طبع قدیم)، صفحه 858

مطالبی که پس از خواندن این مطلب، به آن‌ها نیاز خواهید داشت:

طبع فلفل

طبع قهوه

روغن حیوانی چیست



نظرات بازدیدکنندگان