طبع و خواص فلفل سیاه

طبع و خواص فلفل سیاه

فلفل سیاه بومی سواحل مالابار هند است و فلفل مالابار به طور گسترده در این منطقه و سایر مناطق گرمسیری کشت می‌شود. دانه فلفل سیاه از دوران باستان هم برای طعم دادن و هم به خاطر خواص بی نظیرش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. فلفل سیاه پرمعامله ترین ادویه در جهان است و یکی از رایج ترین ادویه‌هایی است که به غذاهای سراسر جهان اضافه می‌شود.


عنواین مهم این مطلب:

  • فلفل چیست
  • فلفل سیاه در طب سنتی
  • طبع فلفل سیاه
  • خواص فلفل سیاه
  • خواص روغن فلفل

فلفل سیاه

نام علمی Piper nigrum L
نام تیره فلفل Piperaceae
نام انگلیسی Black pepper

فلفل گیاهی دارویی - خوراکی و دارای طعمی تند است که میوه آن ادویه‌ای است با طعم تند و سوزنده، فلفل سیاه Piper nigrum گیاه رونده و گل دهنده‌ای از خانواده Piperaceae است و معمولاً به صورت خشک به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می‌شود. کلمه فلفل از انگلیسی قدیمی pipor، لاتین piper و سانسکریت pippali به معنای "فلفل بلند" گرفته شده است.


فلفل سیاه درختچه‌ای است چند ساله و بالارونده که از محل گره‌های روی ساقه آن ریشه‌های چسبنده خارج شده و گیاه خود را روی درختان دیگر مستقر می‌کند. برگ‌های آن ساده، متناوب، ضخیم، چرمی، بدون کرک، تخم مرغی پهن با راسی نوک دار، سبز و درخشان، به طول 12 تا 15 و به عرض 8 تا 12 سانتیمتر هستند. گل‌های آن در سنبله‌هایی به طول 10 تا 20 سانتی‌متر به رنگ مایل به سبز به شکل تخم مرغی تا کرویمی باشد که هنگام جوانه زدن سبز درخشان و در هنگام رسیدن قرمز روشن است.

فلفل از بوته‌ای باریک و بلند و در رنگ‌های متنوعی چون سبز، قرمز، زرد، و نارنجی به دست می‌آید و برای خوش طعم کردن غذا از آن استفاده می‌شود. دانه فلفل پس از خشک و ساییده شدن در رنگ‌های سیاه، سفید و سرخ عرضه می‌شود. تندی آن به دلیل ترکیب شیمیایی پیپرین است که تندی متفاوتی نسبت به کپسایسین در فلفل چیلی دارد.

فلفل در هندوستان از دیر باز به عنوان ادویه مورد استفاده بوده، تا اواخر قرون وسطی از هندوستان به اروپا و سایر نقاط جهان تجارت می‌شد. اما با کشف قاره آمریکا نوع جدیدی از فلفل بومی قاره آمریکا کشف شد. فلفل سیاه در دنیای غرب به عنوان چاشنی همه جا وجود دارد و اغلب با نمک جفت می‌شود و روی میزهای غذاخوری در شیکرها یا آسیاب‌ها موجود است.

این ادویه در دوران باستان به عنوان طلای سیاه و یکی از جایگزین‌های پول در تبادلات تجاری دنیای قدیم کاربرد داشته است. میوه‌های سیاه فلفل در مقبره فراعنه مصر نیز یافته شده و حداقل 400 سال قبل از میلاد به یونان و روم باستان راه یافته است.

می‌توان ار دانه‌ی فلفل عرق و روغن آن را استخراج کرد. از عرق فلفل در بسیاری از محصولات دارویی و زیبایی استفاده می‌شود. روغن فلفل همچنین به عنوان روغن ماساژ آیورودا و در برخی درمان‌های زیبایی و گیاهی استفاده می‌شود.

خواص فلفل سیاه

خواص فلفل با بیش از 4000 سال سابقه کشت و استفاده در تمام دنیا مشهور است. اما فلفل سیاه چیزی بیش از یک ادویه اصلی در آشپزخانه است و از آن به عنوان "پادشاه ادویه‌ها" یاد می‌شود و به دلیل غلظت بالای ترکیبات گیاهی قوی و مفید، هزاران سال در طب باستانی آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است. در آیین بودایی فلفل به عنوان یکی از معدود داروهایی که راهب مجاز به حمل آن است، ذکر شده است. اعتقاد بر این بوده که فلفل سیاه چندین بیماری مانند یبوست، بی خوابی، آبسه دهان، آفتاب سوختگی و دندان درد را درمان می‌کند.

فلفل سیاه آنتی اکسیدان قوی

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های هستند که تجمع آن‌ها در بدن خطرناک است و عامل بیماری‌های خطرناکی چون سرطان می‌باشند. فلفل سیاه سرشار از ترکیب شیمیای به نام پیپرین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. مطالعات متعددی نشان داده که رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است به جلوگیری یا به تاخیر انداختن اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک کند.

فلفل سیاه برای مغز

در مطالعات نشان داده شده است که پیپرین عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و به طور خاص، مزایای بالقوه ای را برای علائم مربوط به بیماری‌های دژنراتیو مغز مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون نشان داده است. بنابراین سعی کنید وعده‌های غذایی خود را کمی بیشتر تند کنید، شاید فردا در یافتن کلیدهای خود شانس بیشتری داشته باشید.

فلفل سیاه برای زنان

مصرف روزانه فلفل سیاه می‌تواند سبب کاهش انقباضات دردناک رحم شده و در زمان قاعدگی جهت تسکین دردهای آن مفید باشد. همچنین در زمان قاعدگی می‌توان از چای فلفل سیاه استفاده کرد که سبب کاهش تنش و تسکین بیشتر اعصاب می‌شود. درضمن مصرف مقادیر مشخصی از  فلفل سیاه برای مادران باردار می‌تواند در کاهش حالت تهوع موثر باشد.

فلفل سیاه برای سرماخوردگی

هنگامی که در زمستان‌ از سرماخوردگی رنج می‌بریم، برخی از ادویه‌ها بسیار مفید هستند. این ادویه‌ها می‌توانند به غذاها و نوشیدنی‌های روزمره اضافه شوند و برای کاهش علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی و آبریزش بینی مصرف شوند. 

در این میان، فلفل سیاه یکی از بهترین ادویه‌های هندی است که در زمستان در سوپ‌ها و نوشیدنی‌های گرم شما قرار می‌گیرد، به دلیل وجود ویتامین C و از آنجایی که ماهیت آنتی باکتریال و آنتی بیوتیک، این ادویه تقویت کننده سیستم ایمنی است. به خصوص اگر فردی از عفونت سینه و سرماخوردگی رنج می‌برد.

خواص فلفل سیاه

فلفل سیاه در طب سنتی

فلفل عربی شده‌ی پلپل فارسی است که آن را فلفل گرد نیز می‌نامیدند؛ فلفل ثمری هندی است و گیاه آن دو نوع شنیده شده سیاه و سفید دارد که فلفل سفید دو نوع بری و بستانی می‌باشد. طبق دیدگاه طب سنتی ایران فلفل سیاه طبع گرم و خشک دارد و در بیماری‌های بلغمی اعضای مختلف نظیر سیستم تنفسی، دستگاه گوارش، عضلات و مفاصل بسیار موثر است. بررسی‌های انجام شده در متون طب سنتی و متون گیاهشناسی نوین نشان می‌دهد که فلفل سیاه را می‌توان معادل گونه (Piper nigrum L.) دانست.

اشکال متنوع دارویی حاوی فلفل سیاه در مکاتب گوناگون طب سنتی و مکمل کاربردهای نسبتا زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل اختلالات گوارشی، سوءهاضمه، نفخ، اسهال، مشکلات تنفسی مانند سرفه و زکام و آسم، دردهای عصبی، آرتریت، محرک غشاهای مخاطی و ترشح شیر می‌باشند.

فلفل حل کننده و جذب کننده و گرم کننده و پاک کننده بلغم است و با نیروی پادزهری که در آن موجود است عموماً مقوی حافظه و اعصاب و برای امراض عصبی بسیار مفید است و جویدن آن با مویز برای دفع رطوبت‌های زاید مغز و معده نیز توصیه شده است.

فلفل جداکننده بلغم از مجاری و گرم کننده و مقوی معده و کبد و هضم کننده غذا و اشتهاآور و رفع کننده ترشی معده و لطیف کننده غذاهای سنگین و رقیق کننده خون غلیظ در افراد سرد مزاج است. همچنین فلفل برطرف کننده نفخ و دل پیچه است و مداومت در مصرف آن از قولنج بلغمی جلوگیری نموده و سرمه کردن آن برطرف کننده تاریکی چشم و جلای سفیدی آن است

از دیگر خواص فلفل سیاه این است که برای رفع سرفه‌های سرد مرطوب و تنگی نفس و دردهای سینه و آسم مفید و با عسل برای خناق بلغمی و پاک کردن ریه و جلوگیری از جمع شدن رطوبت‌های لزج و بلغم در سینه بسیار سودمند است.


طبع فلفل سیاه

طبع فلفل سیاه با توجه به بررسی متون طب سنتی گرم و خشک است و بدیهی است افرادی که طبع گرم و خشک است بهتر است در خوردن آن زیاده روی نکنند. به بیانی کامل‌تر باید گفت طبع فلفل گرم و خشک در درجه سوم است. طبیعت سیاه آن در آخر سوم و سفید و یا مقشر یا پوست گرفته سیاه آن در اول سوم گرم و خشک و شیخ‌الرئیس طبع فلفل سیاه را در چهارم گرم و خشک گفته‌ است.

خواص روغن فلفل سیاه

تدهین یا روغن مالی با روغن فلفل سیاه برای فلج و سستی اعضاء و کلیه امراض سرد و مرطوب و رفع تشنج و لقوه و تب‌های سرد نافع است. گرم کننده و بهبود دهنده گردش خون و تسکین‌ دهنده روماتسیم و آرتریت، خصوصا در طول زمستان که علائم آن شدت می‌یابند می‌باشد.

مطالبی که پس از خواندن این مطلب، به آن‌ها نیاز خواهید داشت:

طبع چای

طبع شلغم

روغن حیوانی چیست

نظرات بازدیدکنندگان