تشخیص روغن حیوانی اصل

تشخیص روغن حیوانی اصل

به دنبال راهی برای تشخیص روغن حیوانی اصل هستید؟ و می‌خواهید بدانید برای تشخیص روغن حیوانی اصل از تقلبی باید چه کاری کرد؟ سوال‌هایی مثل " چگونه بفهمیم روغن حیوانی اصل است " یا " چگونه روغن حیوانی اصل را تشخیص دهیم " دغدغه‌ی ذهنی شما شده است؟ و تصور می‌کنید که روشی برای تشخیص روغن حیوانی اصل وجود ندارد؟


پس بر شما واجب است که این مطلب کامل درباره تشخیص روغن حیوانی اصل را تا انتها بخوانید تا رویکردتان نسبت به این موضوع، دچار تغییر شود و مطمئن شوید که راههایی برای تشخیص روغن حیوانی اصل وجود دارد.

عنواین مهم این مطالب:

  • روغن حیوانی
  • تشخیص روغن حیوانی اصل
  • چرا روغن حیوانی خراب می‌شود؟
  • شرایط نگهداری روغن حیوانی

روغن حیوانی

روغن حیوانی یکی از بهترین و سالم ترین انواع روغن خوراکی در بین ملل مختلف جهان است. این روغن در زبان انگلیسی Clarified butter یا Ghee نامیده می‌شود. روغن حیوانی اصل از شیر گاو، گاومیش، بز، گوسفند و در خارج از ایران از شیر بوفالو نیز ساخته می‌شود. اما به طور معمول در اکثر نقاط دنیا از شیر گاو، گوسفند یا مخلوط شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود.

این روغن در قیاس با کره‌های صنعتی که ۸۰ تا ۸۵ درصد چربی دارد، پرچرب‌تر بوده و خواص تغذیه‌ای بیشتری دارد. با عنایت به نیاز مردم برای شناخت روغن حیوانی اصل و با توجه به وجود انواع آلودگی و ناخالصی در تولید سنتی روغن حیوانی بر آن شدیم تا نحوه تشخیص این روغن را معرفی کنیم.

فرق روغن حیوانی با کرمانشاهی

در حقیقت روغن حیوانی با روغن کرمانشاهی تفاوتی ندارد، یعنی روغن حیوانی همان روغن کرمانشاهی است. اما به دلیل آب و هوا، مراتع سرسبز و شرایط خاص منطقه کرمانشاه، روغن حیوانی که در این منطقه تولید می‌شود، بسیار معروف شده است.


روغن کرمانشاهی در کرمانشاه از شیر گاو و گوسفند به دست می‌آید و به عنوان بهترین نوع روغن زرد در ایران شهرت پیدا کرده، روغن کرمانشاهی یکبار در میانه فصل بهار و یکبار در اواسط فصل پاییز توسط دامداران تولید می‌شود. روغنی که در فصل بهار تهیه شده به دلیل اینکه دام از مراتع سرسبز بهاری تغذیه کرده است، طعم و عطر بهتری دارد.


تمامی این عوامل باعث شده تا کرمانشاه از گذشته به عنوان قطب‌ تولید روغن حیوانی اصل مطرح شود. پس روغن کرمانشاهی در حقیقت همان روغن حیوانی است و صرفا چرا کردن دام‌ها در دامنه‌های زاگرس و عطر و طعم شیر دام‌های این منطقه باعث این نام گذاری و تبدیل شدن روغن کرمانشاهی به برندی معروف شده است.


تشخیص روغن حیوانی اصل


تشخیص روغن حیوانی اصل

شاید شما هم از دسته افرادی باشید که معتقدند روغن حیوانی اصل و خالص دیگر پیدا نمی‌شود! امابر خلاف تصور شما هنوز هم روغن حیوانی اصل پیدا می‌شود. می‌توان با کمی دقت روغن حیوانی اصل را از روغن حیوانی تقلبی تشخیص داد. ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب نحوه تشخیص روغن حیوانی اصل را به شما معرفی کنیم.

یکی از مواردی که باعث گمراهی تشخیص روغن حیوانی اصل از تقلبی می‌شود آن است که این روغن با توجه به محل تولید، فصل تولید، نژاد گاو یا گوسفند و برخی دیگر از عوامل جزئی‌تر، می‌تواند خواص کیفی و ظاهری متفاوتی داشته باشد، با این حال هنوز هم راه‌هایی برای تشخیص روغن اصل از روغن تقلبی وجود دارد.

تشخیص روغن حیوانی اصل مهارت می‌خواهد، از طریق رنگ و عطر و طعم روغن حیوانی می‌توان به اصل بودن آن پی برد. به کمک حس بویایی و بینایی و با قدری آزمون خطا می‌توانید روغن حیوانی اصل را از روغن حیوانی تقلبی تشخیص دهید.

همانطور که می‌دانید مطمئن‌ترین راه برای تشخیص روغن اصل از روغن ناخالص، انجام آزمون در آزمایشگاه است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه صد در صد مطمئن باشید از محصولات شرکت‌های معتبر تولیدکننده روغن حیوانی خرید کنید. چرا که دارای پروانه ساخت یا پروانه بهداشت و نشان سیب سبز سلامت هستند و در بسته‌بندی های کاملا بهداشتی تهیه و تولید می‌شوند. و برای دریافت این نشان‌ها قطعا آزمون‌های متعددی در آزمایشگاه‌های معتبر انجام داده‌اند.

خرید روغن حیوانی اصل

با این حال چند روش خانگی برای شناسایی تقریبی روغن کره اصل وجود دارد که می‌تواند تا حدی راهنمای خرید محصولی سالم باشد. روغن حیوانی اصل باید عطر و طعم مطبوعی داشته باشد و در دهان خیلی زود آب شود. همچنین باید روی حرارت دست، سریع به حالت مایع درآید و خیلی سریع جذب پوست شود.

راه دیگری برای تشخیص روغن حیوانی اصل این است که چنانچه مقداری از آن را روی آجر خشک و یا دیوار بمالید، روغن باید به خورد آن رفته و زود پخش شود. علاوه بر موارد ذکرشده امروزه با آزمایش اسیدهای موجود در روغن کیفیت آن به خوبی قابل تشخیص است.

یکی دیگر از راه های تشخیص روغن حیوانی اصل این است که رنگ آن را ملاک قرار دهید. رنگ‌ روغن حیوانی اصل زرد است البته این رنگ بر اساس منشا شیری که از آن تولید می‌شود تا حدی متغیر است. مثلا روغن گوسفند و بز زردی کمتری دارند و زرد مایل به سفید هستند. اما روغن حیوانی گاوی رنگ زردتری دارد.

تشخیص روغن حیوانی اصل

خرید روغن حیوانی اصل


بهتر است برای اطمینان از خرید روغن حیوانی اصل این نوع روغن را از یک محل معتبر تهیه و خرید کنید تا از اصل بودن و کیفیت محصول خاطر جمع باشید زیرا در بازار به وفور روغن حیوانی تقلبی وجود دارد. که در تهیه آن‌ها از روغن‌های نباتی نامرغوب استفاده شده و به جای روغن حیوانی اصل به قیمت بالا به فروش می‌روند. پس همیشه برای خرید روغن حیوانی به دنبال محلی باشید که از صداقت فروشنده و اصل بودن محصولات او اطمینان داشته باشید.

همچنین پیشنهاد ما این است که برای اطمینان بیشتر هرگز محصولات غذایی که نشان استاندارد و سیب سبز سلامت ندارد را خرید نکنید همینطور هیچ محصول غذایی را از دستفروش‌ها، واحد‌های زیرزمینی و مغازه‌هایی که تداخل صنفی دارند، تهیه نکنید.

چرا روغن حیوانی خراب می‌شود؟

مانند تمام محصولات غذایی، روغن حیوانی نیز خراب شود. اما اگر به خوبی از آن نگهداری کنید می‌توانید مدت زمان زیادی از آن استفاده کنید. از آنجایی که روغن حیوانی از کره شفاف شده بدست می‌آید هیچ ماده جامد شیری در آن وجود ندارد، ماندگاری آن از کره بیشتر است و همه ما می‌دانیم که دوام کره در مقایسه با سایر محصولات لبنی بسیار طولانی است.

چند مسئله باعث می‌شود روغن حیوانی خراب شود، گرما، رطوبت و نور. روغن حیوانی نباید در معرض گرما، رطوبت و نور باشد. مثلا نباید در کنار اجاق گاز یا در معرض گرمای محیط قرار بگیرد. همچنین این روغن در مجاورت با هوا اکسید می‌شود و کیفیتش افت می‌کند. برای همین لازم است حتما روغن را در ظرف در بسته بریزید.

مورد دیگری که لازم است به آن دقت بفرمایید تغییر حالت روغن حیوانی از جامد به مایع و برگشت آن به جامد است. هر بار که روغن حیوانی به حالت مایع تغییر می‌کند و سپس مجدد به حالت جامد تغییر حالت می‌دهد، کیفیت خود را در حد قابل ملاحظه ای از دست می‌دهد برای همین پیشنهاد می‌کنیم که روغن حیوانی را در مکانی خنک نگهداری کنید.


علائم خراب شدن روغن حیوانی

  • طعم تند و تیز و تلخ
  • تغییر در رنگ زیاد روغن
  • کپک زدن

تاریخ انقضا روغن حیوانی

روغن حیوانی یک روغن تقریبا خالص و بدون ناخالصی است اما به طور کلی، کیفیت هر روغنی به تدریج کاهش پیدا می‌کند. برای همین تولیدکنندگان روغن حیوانی موظف هستند که تاریخ تولید و تاریخ انقضا محصول را روی بسته‌بندی درج کنند. در ایران تاریخ انقضا اغلب روغن‌های حیوانی 18 ماه پس از تاریخ تولید است. اما وقتی صحبت از باز شدن ظرف روغن حیوانی می‌شود تولید کنندگان نظرات متفاوتی دارند.

برخی می گویند روغن آن‌ها ظرف 3 ماه پس از باز شدن در بهترین شرایط است. اما برخی دیگر از شما می‌خواهند که فقط به تاریخ تولید و انقضا، بدون توجه به زمانی که در قوطی را باز کرده‌اید، توجه کنید. پیشنهاد ما این است که در شرایط معمول و در یخچال این روغن را تا یک سال بدون هیچگونه مشکلی می‌توان استفاده کرد.

شرایط نگهداری روغن حیوانی


روغن حیوانی اصل عموما در ظروف فلزی یا شیشه‌ای بسته بندی می‌شود و باید از نور مستقیم خورشید دور نگه داشته شود، زیرا نور خورشید باعث ایجاد رطوبت در داخل ظرف شده و رطوبت می‌تواند سبب تضعیف کیفیت و همچنین کاهش طول عمر آن شود. برای جلوگیری از فرآیند اکسیداسیون و افزایش مدت زمان نگهداری روغن حیوانی، باید از هر چیزی که باعث آن می‌شود، محافظت شود، مانند نور خورشید، اشعه‌های UV و حتی چراغ‌های فلورسنت. اگر ظرف باز نشده باشد، نیازی به یخچال ندارد.

اما چنانچه باز شود، می‌توان بیرون از یخچال و در یک کابینت آشپزخانه تا 3 ماه نگهداری شود. پس از آن، ممکن است تا یک سال در یخچال سالم بماند. یخچال و فریزر باعث می‌شود روغن حیوانی عمری طولانی‌تر پیدا کند. ذکر این نکته حایز اهمیت است که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، در رژیم غذایی از انواع روغن‌های گیاهی و حیوانی استفاده کنیم. زیرا هر کدام از این روغن‌ها اسید‌های چرب ضروری خاصی را در خود دارند، اما باید حد اعتدال را در نظر گرفت و در مصرف انواع روغن خوراکی زیاده‌روی نکرد.

مطالبی که پس از خواندن این مطلب، به آن‌ها نیاز خواهید داشت:

روغن حیوانی چیست

روغن کرمانشاهی چیست

طبع برنج چیست

نظرات بازدیدکنندگان