طرز تهیه کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

عنواین مهم این مطالب:

  • خواص کلم
  • خواص برنج
  • خواص کلم پلو
  • مواد لازم برای تهیه کلم پلو
  • طرز تهیه کلم پلو شیرازی

فیلم طرز تهیه کلم پلو شیرازی

احتمالا تا به حال کلم پلو درست کرده‌اید، اما اگر یک بار به سبک شیرازی‌ها کلم‌پلو درست کنید، دور دستورالعمل‌های دیگر پخت کلم پلو را خط خواهید کشید. کلم پلو از غذا‌های سنتی ایرانی و ترکیبی است از کلم، برنج معطر ایرانی، کوفته ریزه و... اما مردمان شیراز این غذا را به شیوه متفاوتی طبخ می‌کنند. کلم پلوی شیرازی دارای سبزی‌های معطری است که شما را مدهوش خواهد کرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما این غذا را در خانه درست کنید.

این غذا با مواد اولیه کاملا ساده درست می‌شود و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. اگر از بوی کلم خوشتان نمی‌آید، این شیوه پخت را امتحان کنید و یک کلم پلو خوشمزه و خوش طعم تهیه کنید، در ادامه با طرز تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه و اصیل با ما همراه باشید.

در این ویدئویی آموزشی که با مشارکت نارمُشک تهیه شده، فرهاد جاوید سرآشپز و مدیر خان پلو به شما آموزش می‌دهد چگونه آب دوغ خیار مخصوص درست کنید و من حسن موسوی مدیر و موسس فروشگاه اینترنتی نارمُشک در مورد خواص آب دوغ خیار از منظر طب سنتی برای شما توضیح می‌دهم. امیدورام مورد پسند شما واقع شود.


خواص کلم در طب سنتی

کلم اعتدال بخش، ملین و خشک کننده است، غذاییت کلم کم است یعنی مواد مغذی آن اندک است اما چنانچه کلم را با برنج یا گوشت قرمز یا گوشت جوجه کامل طبخ کنید غذاییت آن افزایش می‌یابد. جوشاندۀ کلم مانع از ایجاد سردرد و مقوی بینایی و رفع کننده مستی است.

کلم خواب آور، صاف کننده صدا، رافع گرفتگی صدا و گلو بوده و دردهای طحال و سرفه مزمن و ورم حجاب حاجز یا همان دیافراگم منفع دارد. کلم دیر هضم و نفاخ است و برگ تازه آن با سرکه ورم طحال را معالجه و آب جوشانده آن باعث افزایش ادرار می‌شود. همچنین کلم باعث تقویت مفاصل و رفع درد مفاصل و بهبود بیماری می‌شود.


خواص برنج در طب سنتی

خواص مختلفی که در برنج نهفته است باعث ایجاد اخلاط مفید در بدن می‌شود. برنج چاق کننده، رفع کننده تشنگی و در تعدیل اخلاط بدن تأثیر زیادی دارد، همچنین برای اعمال معده و امراض مثانه نافع است. مخلوط کردن برنج با شیر و شکر باعث افزایش غذاییت آن می‌شود. مصرف برنج با ماست و سماق حرارت اضافی و تشنگی و تهوع را برطرف می‌کند و اسهال‌های صفراوی و معمولی را در علاج می‌نماید.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی


خواص کلم پلو

بررسی‌ها نشان می‌دهند کلم پلو یکی از غذاهاي مفيد است که به دلیل دارا بودن ویتامین های زیاد حتما باید در هفته یکبار در برنامه غذایی وجود داشته باشد. با توجه به ترکیبات کلم پلو می‌توان گفت که این غذای سنتی ایرانی سرشار از فایده و خاصیت است. کلم پلو موجب تقویت قوه‌ی باه یا تقویت قوای جنسی می‌شود. این غذای لذیذ برای بهبود دردهای مفاصل بسیار مفید است. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم باید اشاره کنم که این غذا برای بهبود و التیام درد کمر، زانو و استحکام بخشی به استخوان مفاصل و کاهش ورم در دیافراگم و روده‌ها تاثیر بی‌بدیل و بی‌نظیری دارد.


ویدئو طرز تهیه آب دوغ خیار مخصوص


مواد لازم برای تهیه کلم پلو

  • یک عدد پیاز سفید
  • یک عدد کلم سفید متوسط
  • چند عدد پیاز‌چه (اختیاری)
  • ترخون، طره، شوید و ریحان جمعا 100 گرم
  • برنج دو پیمانه
  • 200 گرم گوشت چرخکرده مخلوط
  • نمک و ادویه و آرد نخودچی به مقدار لازم
  • مقدار کمی آبلیمو یا آبغوره


طرز تهیه کلم پلو شیرازی برای دو نفر

ابتدا پیاز را کاملا خرد و خلالی کنید، بعد کلم را به صورت نوارهای باریک خرد کنید و برید سر وقت خرد کردن سبزی‌ها، سبزی‌ها را کاملا خرد کنید. پیازهای خرد شده را داخل ماهی‌تابه بریزید و با مقداری روغن و زردچوبه تفت بدهید، حالا کلم را هم به پیازها اضافه کنید صبر کنید تا پیاز و کلم خوب تفت داده شوند، این قسمت تقریبا 30 دقیقه زمان لازم دارد.


حالا وقت اضافه کردن سبزی‌ها است، اما دقت کنید که سبزی‌ها زمان زیادی حرارت نبینند چرا که حرارت دیدن زیاد سبزی‌ها باعث تیره شدن رنگ و از بین رفت عطرشان می‌شود. بعد از چند دقیقه نوبت افزودن ادویه‌ها است که شامل مقدار کمی پودر سیر، نمک و فلفل سیاه است.


بسیار خوووب، گوشت را با مقداری پیاز، آرد نخودچی، ادویه پاپریکا، فلفل سیاه و نمک کامل ورز داده و اجازه دهید تا گوشت چند دقیقه استراحت کند. الان نوبت پخت برنج است، برنجی را که از قبل در آب خیسانده‌اید، جوشانده و مقداری نمک به آن بیفزایید و آرام برنج خیس خورده را به آب و نمک اضافه کنید. دقت کنید برنج زیاد پخته نشود چراکه قرار است با کلم و پیاز و سبزی‌ها مخلوط شود.


اگر می‌خواهید کلم پلوی شما به ته دیگ مزین شده باشد، چند عدد سیب زمینی را با مقدار کمی روغن در کف ظرف قرار دهید، وقتی سیب زمینی‌ها چند دقیقه‌ای در روغن سرخ شد مخلوط برنج و کلم و سبزی‌ها را روی سیب‌زمینی بریزید. این محتویات برای خوب پخته شدن حدودا یک ساعت لازم دارند.


حالا گوشت‌هایی را که قبلا خوب ورز داده بودید را قلقلی کنید و در روغن سرخ کنید. خدا قوت، بسیار عالی غذای شما آماده است. می‌توانید در کنار کلم پلویی شیرازی، سالاد شیرازی هم میل کنید تا لذت شما دو چندان شود. نوش جان


خواص کنجد و روغن کنجد


خرید بهترین مارک روغن حیوانی

نظرات بازدیدکنندگان