بهترین کود برای درخت البالو

بهترین کود برای درخت البالو

بسیاری از باغداران در هنگام خرید نهال آلبالو به دنبال ارقامی هستند که به صورت طبیعی رشد بسیار سریعی دارند و بعد از گذشت چند سال از کاشت، می‌توانند از ثمردهی و به بار نشستن آن بهره ببرند اما باید بدانید که در هنگام خرید نهال آلبالو از نهالستان‌های معتبر جهاد کشاورزی بایستی کود مناسب نهال آلبالو را نیز خریداری نمایید تا علاوه بر تسریع در فرآیند رشد و باردهی درختان خود، به افزایش کمی و کیفی محصولات نیز کمک کنید.

در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی عواملی که در رشد و باردهی سریع درختان آلبالو نقش دارند بپردازیم و همانگونه که می‌دانید مهم‌ترین این عوامل کوددهی مناسب و طبق برنامه به آنهاست اما چگونه؟ سوال بسیار رایجی که امروزه بسیاری از باغداران در هنگام مراجعه به مراکز فروش نهال آلبالو می پرسند این است که چه نوع کودی برای تقویت درختان آلبالو مناسب است؟ بهترین و سازگارترین زمان کوددهی به درختان آلبالو چه فصلی است؟ و سوالاتی از این قبیل که در ادامه به تمامی آنها پاسخ خواهیم داد.

اثرات کوددهی پس از کاشت نهال آلبالو

در همین ابتدای امر باید بدانیم که کود دادن به درختان آلبالو پس از کاشت نهال آلبالو دقیقا چه اثری بر روند اثر رشد و باردهی آنها خواهد داشت؛ بررسی این امر هیچگاه خالی از لطف نخواهد بود؛ چرا که خرید و تهیه کود فرآیند زمانبر و هزینه برداری است که در صورت اشتباه ممکن است خسارات بسیاری به بار آورد، پس حتما قبل از کوددهی در انتخاب کود سازگار و زمانبندی کوددهی و همچنین اثرات آن بر درختان آلبالو تحقیی نمایید.

۱. کوددهی منظم و سالیانه درختان آلبالو بر اساس نیازها و کمبودهای آن سبب حفظ سلامت درخت و افزایش مقاومت گونه در برابر تنش‌های محیطی، حمله آفات و بیماری‌ها خواهد شد.

۲. کود دادن به نهال آلبالو تازه کاشته شده و جوان نیز به افزایش سرعت باردهی و تقویت ریشه‌ها در خاک (از طریق بالابردن توانایی جذب مواد مغذی از خاک) کمک می‌کند و باعث می‌شود محصولاتی مرغوب و بازار پسند در تناژ بالا داشته باشیم.

۳. کوددهی به درختان آلبالو سبب افزایش طول عمر اقتصادی گونه خواهد شد و ضمن بالا بردن استحکام درخت در خاک باعث افزایش سطح کمی و کیفی محصولات خواهد شد.

بهترین کود مناسب برای درخت آلبالو کدام است؟

پس از احداث باغ آلبالو، زمانی که شاهد ریزش برگ‌ها یا افت کمی و کیفی محصولات شدیم، در می‌یابیم که خاک دچار کمبود منابع غذایی شده و نیاز به غنی سازی دارد اما برای تشخیص این که خاک به چه نوع مواد مغذی و چه نوع کودی نیاز دارد بایستی آزمایش‌های تخصصی روی بافت خاک صورت گیرد، پس بعد از خرید نهال آلبالو و پیش از کاشت آنها می‌توان بافت خاک را به آزمایشگاه خاک شناسی سپرد تا کمبودهای آن به صورت دقیق شناسایی شود.

● کود مناسب در فصل بهار: همانگونه که می‌دانید فصل بهار زمان تورم جوانه‌هاست اما در این برهه زمانی فعالیت ریشه و جذب عناصر غذایی کاهش چشمگیری می‌یابد و ممکن است این کمبود سبب تاخیر در گرده افشانی و دیرتر بازشدن جوانه‌های رویشی و زایشی شود، پس با محلول پاشی کودهای ریزمغذی آراسول آس و آمینوسورن می‌توان از این فاجعه جلوگیری کرد.

● کود مناسب در فصل تابستان: با توجه به نیاز درخت آلبالو به عناصر حیاتی فسفر، ازت و پتاسیم، بهتر است در فصل تابستان از کودهای کامل که هر سه این عناصر را در برمی‌گیرند استفاده شود منتها با توجه به افزایش ازت خاک در این برهه زمانی بایستی دوز ازت کود کامل را کاهش داد.

● کود مناسب فصل زمستان: در فصل سرما، زمان کاشت نهال آلبالو سالم و جوان است و تنها کود مناسب برای درخت آلبالو در این فصل، افزودن کوهای پتاسه و کودهای کامل به منظور تقویت ریشه نهال و ممانعت از سرمازدگی است که در طی این فصل کوددهی باید سه بار صورت گیرد تا موثر واقع شود.

 

نحوه کوددهی درخت آلبالو به چه صورت است؟

پس از انتخاب نوع کود مناسب برای نهال آلبالو بایستی به نحوه کوددهی درخت آلبالو و میزان کود موردنیاز نهال توجه ویژه‌ای داشته باشیم و البته باید بدانیم که درختان آلبالو در چه فصلی چه کمبودهایی دارند که باید از طریق غنی سازی خاک با کود آنها را رفع نماییم.

یکی از روش‌های ساده و مرسوم برای تقویت درختان آلبالو، کوددهی به روش حفر چالکود است که با کمپوست صورت می‌گیرد و در طی این روش بهتر است عناصر و کمبودهای خاک که طی آزمایشات مختلف مشخص شده اند را به صورت دستی و یا از کودهای کامل گرانوله استفاده کرد.

امروزه به منظور تسریع در روند باردهی و همچنین بهبود عملکرد درخت بهتر است در کنار حفر چالکود از کودهای شیمیایی به صورت جامد یا محلول پاشی نیز استفاده شود تا نتیجه موثرتری داشته باشد؛ در طی این روش نیز توصیه می‌شود از کودهای پتاسه، هیومیک اسید و کود اسپانیایی ریکوتک استفاده شود تا به سرعت شاهد بهبود عملکرد و روند رشد درخت آلبالو باشید.

نکاتی مهم درباره مراحل کوددهی نهال آلبالو

برخی باغداران بدون هیچ گونه برنامه منظمی شروع به کوددهی به درختان آلبالو در باغات خود می‌کنند به گمان این که در روند بهبود عملکرد درختان موثر واقع شود در صورتی که که این شیوه کوددهی بی رویه و نامنظم ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و باعث خشک شدن نهال آلبالو و ورود خسارت به باغدار شود.

پیش از کوددهی به درختان آلبالو توجه داشته باشید که :

● در فصول مختلف سال انواع مختلف کودهای مورد نیاز نهال را به آن برسانید.

● با توجه به بافت خاک منطقه از شیوه صحیح محلولپاشی، حفر چالکود یا کوددهی جامد استفاده کنید.

● استفاده بی رویه از کودهای تقویتی بدون بررسی دقیق نیاز و کمبودهای خاک می‌تواند باعث سوختن ریشه و از بین رفتن درختان شود.

● از کوددهی پس از برداشت محصولات به درختان البالو هیچ گاه غافل نشوید، چرا که سبب تضمین کمی و کیفی محصولات سال بعد خواهد شد.

کود برای درخت البالو

نحوه خرید نهال البالو

درختان آلبالو همواره برای رشد و باردهی ایده آل نه تنها به کود مناسب و سازگار بلکه به نور کافی ( روزانه حداقل ۶ ساعت) و آبیاری در فواصل منظم نیاز دارند که باغداران نباید از این امر مهم غافل شوند، البته ناگفته نماند که خرید نهال آلبالو مقاوم و سالم نیز در باردهی حداکثری و عرضه محصولات بازارپسند به بازارهای داخلی و خارجی نیز بی تاثیر نخواهد بود.

خرید ارقام نهال آلبالو پیوندی و اصلاح نژاد شده نیز یکی از راه‌های مهم افزایش کیفیت محصول است که همواره مورد تایید کارشناسان نیز بوده است، برای تجربه خرید مقرون به صرفه نهال آلبالو بایستی از چند ماه قبل اقدام به پیش خرید نهال آلبالو نموده و ضمن این که ارقام نهال سالم‌تری را خواهید داشت قیمت نهال البالو نیز بسیار منآسب‌تر برایتان تمام خواهد شد.

کلام آخر

دریافتیم که نهال آلبالو در صورتی دریافت رسیدگی‌های کافی می‌تواند نهال میوه‌ای بسیار سودآور و تجاری برای باغدار باشد به شرطی که شما باغدار عزیز و دغدغه مند برنامه جامع و مدونی را برای کوددهی و آبیاری به درختان باغ خود داشته باشید و از این لحاظ هیچ جای نگرانی نخواهد بود؛ چرا که کارشناسان مجرب پالیز نهال در این زمینه به خوبی راهنما و مشاور شما خواهند بود، کافیست با شماره‌های درج شده در سایت و یا از طریق لینک سایت paliznahal.ir با ما در ارتباط باشید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

نظرات بازدیدکنندگان