طرز تهیه دمنوش بابونه به روش قوری و چای ساز

طرز تهیه دمنوش بابونه به روش قوری و چای ساز

طرز تهیه دمنوش بابونه به روش قوری و چای ساز

دمنوش بابونه، یکی از مفیدترین انواع دمنوش‌های گیاهی است که هم طعمی عالی دارد و هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن، فوق العاده کارآمد و مفید است. به علاوه طرز تهیه دمنوش بابونه بسیار ساده بوده و در زمانی کوتاه آماده می‌شود. به این ترتیب کافی است که همیشه مقداری برگ بابونه خشک در منزل داشته باشید تا به راحتی بتوانید این دمنوش عالی را به سرعت آماده کرده و نوش جان کنید. با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه دم نوش بابونه درست کنیم؟

چگونه دم نوش بابونه درست کنیم؟

برای درست کردن دمنوش بابونه، دو راه پیش رو دارید، اولین روش استفاده از قوری و روش دوم به عنوان روشی جایگزین و سریع‌تر، چای ساز است. در اینجا هر دو راه تهیه دمنوش بابونه را دنبال خواهیم کرد.

چگونه دم نوش بابونه درست کنیم

طرز تهیه دمنوش بابونه در قوری

دمنوش بابونه یکی از بهترین نوشیدنی‌های گرم محسوب می‌شود که به بهبود اختلالات خواب و داشتن خوابی آرام و راحت کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش، به مقداری گیاه بابونه خشک و آب جوش نیاز دارید. البته در صورت تمایل اضافه کردن مقداری عسل طبیعی نیز برای طعم‌دار کردن این دمنوش، ایده خوبی خواهد بود. با این همه حتی اگر عسل را به دمنوش بابونه اضافه نکنید، همچنان طعم آن لذت بخش بوده و از خواص عالی آن برخوردار خواهید شد.

در اینجا مراحل تهیه دمنوش بابونه در قوری را دنبال خواهیم کرد:

  • مرحله اول: ابتدا در کتری مقدار مناسبی آب بریزید و اجازه دهید تا روی حرارت بجوشد و قل بزند.
  • مرحله دوم: سپس در یک قوری تمیز، به اندازه یک قاشق برگ خشک شده بابونه بریزید.
  • مرحله سوم: به اندازه کمی بیش‌تر از یک لیوان، آب جوش داخل قوری بریزید و درب آن را ببندید.
  • مرحله چهارم: قوری را روی کتری قرار داده و حرارت را در حداقل وضعیت آن بگذارید.
  • مرحله پنجم: برای مدت 3 تا 4 دقیقه منتظر بمانید تا دمنوش شما آماده شود.
  • مرحله ششم: حالا فنجان یا لیوان مورد نظر خود را انتخاب کرده و دمنوش را داخل آن بریزید. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، شما می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق عسل طبیعی به این نوشیدنی گرم، آن را شیرین مزه و جذاب‌تر کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه در چای ساز

در صورتی که بخواهید مراحل تهیه دمنوش بابونه، سریع‌تر از چیزی که در بالا توضیح دادیم؛ پیش برود، می‌توانید به جای روش سنتی استفاده از قوری، از دستگاه چایی ساز استفاده کنید. به این شکل جوشیدن آب، بسیار سریع‌تر انجام شده و دم کشیدن دمنوش نیز کمتر از 2 دقیقه زمان می‌برد. مراحل تهیه دمنوش بابونه با چای ساز به صورت زیر است:

مرحله اول: در ابتدا مقداری آب را در کتری چای ساز بریزید تا به جوش آید.

مرحله دوم: پس از به جوش آمدن آب، یک قاشق برگ خشک شده بابونه را داخل قوری ریخته و کمی بیشتر از یک لیوان آب به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: قوری را روی صفحه چای ساز قرار دهید و منتظر بمانید تا دمنوش آماده شود.

خواص دمنوش بابونه

خواص دمنوش بابونه

تا به اینجا متوجه شدیم که چگونه دم نوش بابونه درست کنیم؟ همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، بابونه از گیاهان بسیار مقوی است که خواصی عالی دارد. از این روی نوشیدن این دمنوش، به جز لذت بردن از طعم آن، می‌تواند برای بدن شما نیز فواید زیادی داشته باشد. حال که نحوه درست کردن دمنوش بابونه را شرح دادیم، بد نیست که نگاهی هم به برخی از مهم‌ترین خواص این گیاه و نوشیدنی گرم آن، بیندازیم:

بهبود هضم غذا

بابونه دارای ترکیبی موسوم به سسکوئی ترپن است که به عنوان یک ماده محرک برای ترشح بهتر آنزیم‌های گوارشی عمل کرده و از این جهت هضم غذا را با راحتی بیشتری همراه می‌سازد. از این روی نوشیدن یک فنجان چای بابونه، نیم ساعت پس از صرف غذا، به هضم بهتر و عملکرد قوی‌تر دستگاه گوارشی کمک می‌کند.

 

رفع اختلالات خواب و کاهش اضطراب

بابونه و عسل، در کاهش سطح اضطراب و استرس و آرام بخشی، موثر هستند. در افرادی که به دلیل استرس‌های زیاد، دچار کم خوابی یا به هر شکلی اختلالات خواب شده‌اند، نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه یک ساعت پیش از زمان خواب، پیشنهاد می‌شود تا آرامش خود را به دست آورده و خواب راحت‌تری را تجربه کنند.

پیشگیری از پوکی استخوان

خواص ضداستروژنی گیاه بابونه، در پیشگیری از پوکی استخوان، فوق العاده موثر است. تا جایی که حتی در افراد مبتلا به پوکی استخوان نیز نوشیدن روزانه چند فنجان دمنوش بابونه، به کند کردن این روند مخرب، کمک زیادی خواهد کرد. از این جهت پیشنهاد می‌شود که به منظور جلوگیری از پوکی استخوان، نوشیدن چای بابونه را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. این حتی برای افرادی که هیچ زمینه‌ای از پوکی استخوان ندارند، مفید و کمک‌کننده خواهد بود.

کاهش قند خون

نوشیدن دمنوش بابونه، به کاهش میزان قند خون کمک کرده و حتی در کاهش سطح کلسترول نیز موثر است. مطالعات حاکی از آن است که دمنوش بابونه، توانسته در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، به عنوان یک نوشیدنی اثربخش، عمل کرده و ترشح انسولین در بدن را نیز تقویت کند. البته در نظر داشته باشید که این دمنوش، نمی‌تواند جایگزین قطعی برای مصرف داروهای مخصوص افراد دیابتی باشد.

تقویت سیستم ایمنی

وجود آنتی اکسیدان‌های فعال و همین طور فلاونوئیدها در بابونه، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. در افرادی که به طور مرتب این دمنوش، به ویژه ترکیب آن با عسل را می‌نوشند؛ شرایط دفاعی بدن به مراتب قوی‌تر بوده و این باعث می‌شود تا بتوانند در مواجهه با باکتری‌ها و ویروس‌های مهاجم، مقاومت بیشتری داشته و کمتر بیماری‌های مختلف را تجربه کنند.

دمنوش بابونه

تقویت زیبایی و سلامت پوست

بابونه و عسل هر دو دارای ترکیباتی هستند که به داشتن پوستی سالم و زیبا کمک می‌کنند. نوشیدن و استفاده موضعی از این دو ماده، به تقویت پوست کمک کرده و باعث خواهد شد تا پوست شما درخشان و صاف به نظر برسد. برای برخورداری از خواص بابونه برای پوست، می‌توانید ماسکی از دمنوش خنک شده این گیاه را آماده کرده و برای 10 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. تکرار استفاده از این ماسک، باعث خواهد شد تا پوست یکدست و درخشانی داشته و زیبایی بیشتری را تجربه کنید.

سخن پایانی

در ایم مطلب به صورت کامل متوجه شدیم که چگونه دم نوش بابونه درست کنیم؟ و دیدیم که این نوشیدنی مقوی و گرم چه فوایدی برای بدن دارد. ترکیبات مختلفی از این دمنوش وجود دارد که بهترین آن‌ها، دمنوش بابونه و عسل است. شما چه ترکیبات دیگری برای تهیه دمنوش بابونه می‌شناسید و تجربه کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت به اشتراک بگذارید.

نظرات بازدیدکنندگان