طبع سیر و خواص و مضرات آن

طبع سیر و خواص و مضرات آن

طبع سیر چیست؟ طبع سیر گرم است یا سرد؟ خواص مهم سیر چیست؟ احتمالا با جستجوی این سوال‌ها به این مطلب رسیده‌اید. در این مطلب سعی شده که همه چیز درباره سیر از منظر طب سنتی برای‌تان کاملا شفاف شود. اما پیش از پاسخ به این سوال‌ها باید ببرسی کنیم که سیر چیست؟

کافی است تمام حواس‌تان را به مطلب بدهید و با ما همراه شوید تا درباره نکات زیر اطلاعات جامعی کسب کنید:

طبع سیر و خواص آن


عنواین مهم این مطالب:

  • خواص مهم سیر
  • سیر و انگل‌های روده
  • سیر در طب سنتی
  • طبع سیر گرم است یا سرد
  • سیر در کتاب مخزن الادویه


طبع سیر از منظر طب سنتی ایرانی گرم و خشک است و گیاهی است با رطوبت فضلیه که حرارت آن شبیه به حرارت غریزی است. سیر گیاهی از تیره‌ی آلیوم (پیاز) که از بستگان نزدیک آن می‌توان به پیاز، موسیر، تره فرنگی، پیازچه، پیاز ولزی و پیاز چینی اشاره کرد.

سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی، ضد قارچ و ضد ویروس قوی است.

سیر گیاهی علفی و گونه‌ای از گیاهان گلدار پیازدار از تیره آلیوم است که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد و خویشاوندان نزدیک آن عبارتند از: پیاز، موسیر، تره و پیازچه. سیر در انگلیسی Garlic نامیده می‌شود و دارای نام علمی Allium sativum می‌باشد و گیاهی است از راسته مارچوبه‌سانان و از تیره نرگسیان و زیر تیره پیازیان و سرده سیر.

سیر برای مصریان باستان شناخته شده بود و هم به عنوان طعم دهنده غذا و هم به عنوان دارو استفاده می‌شد.سیر بومی آسیای میانه و شمال شرقی ایران است و از دیرباز با داشتن سابقه مصرف و استفاده چند هزار ساله مورد استفاده و محبوب مردم در سراسر جهان بوده است.

سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی، ضد قارچ و ضد ویروس قوی است. در میان فرآورده‌های مختلف سیر، اسانس سیر دارای عملکرد ضد میکروبی قوی تری است به طوری که نسبت به پودر سیر و سیر تازه به ترتیب ۲۰۰ و ۹۰۰ برابر اثرات ضد میکروبی قوی تری دارد.



طبع سیر چیست

خواص مهم سیر


هزاران سال، قبل از اینکه این ادویه برای طعم دادن به غذاهای مورد علاقه شما استفاده شود، به عنوان دارو در فرهنگ‌های باستانی استفاده می‌شده، تمدن‌های چینی، مصری و رومی از خواص سیر برای سلامتی بهره‌های فراوانی بردند.

مستندات قابل توجهی از خواص دارویی سیر وجود دارد. همچنین امروزه ثابت شده که مصرف سیر فواید فوق العاده زیادی برای بدن دارد. بیایید به مهم ترین مزایای سلامتی سیر نگاه کنیم:

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی همان چیزی است که در وهله اول بدن را از بیمار شدن باز می‌دارد و سیر یکی از بهترین مدافعان سیستم ایمنی است. سیر به پیشگیری از سرماخوردگی و آلوردگی‌های ویروسی هم کمک می‌کند. خوردن دو حبه سیر خرد شده در روز بهترین راه برای سود بردن از فواید سیر است.


کاهش فشار خون بالا

سکته مغزی و حملات قلبی دو مورد از مهم ترین نگرانی‌های سلامتی در سراسر جهان هستند. فشار خون بالا عامل 13.5 درصد مرگ و میرها در سراسر جهان است و تصور می‌شود حدود 70 درصد از سکته‌های مغزی و حملات قلبی را ایجاد می کند.

سیر یک ادویه فوق العاده برای کسانی است که از فشار خون بالا رنج می‌برند. به خاطر داشته باشید که باید مطمئن شوید که میزان مصرف سیر به اندازه چهار حبه سیر در روز باشد. و قبل از شروع مصرف مداوم و روزانه سیر حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش سطح کلسترول

سیر دارای اثر کم کننده کلسترول خون است که این اثر به‌خوبی در مطالعات روی حیوانات و روی بیماران مبتلا به فشارخون بالا به اثبات رسیده‌است. این اثر مربوط به ماده دی الیل دی سولفید که حاصل تجزیه الیسین است می‌باشد. کاهش چربی‌های خون و نسوج در مطالعاتی که روی حیوانات تحت درمان با رژیم غذائی محتوی پودر سیر یا روغن سیرویاالیسین انجام گرفته به‌ خوبی ثابت گردیده‌است.

آثار مفید سیر در انسان عبارتند از کاهش کلسترول و تری گلیسیریدهای سرم و لیپوپروتئین‌های با چگالی کم(LDL) و افزایش میزان HDL است. مکانیسم اثر آن شامل وقفه سنتز لیپید و افزایش دفع استرول‌های اسیدی و بازی است. مهمترین ارزش سیر درپیشگیری ودرمان بیماری قلبی عروقی اثر ضد تصلب شرائین آن می‌باشد. کاهش قند خون و افزایش غلظت انسولین درخون متعاقب مصرف الیل پروپیل – دی سولفید گزارش شده‌است.

پیشگیری از سرطان

فواید سیر برای سلامتی به قلب ختم نمی‌شود. بنابراین در اینجا دلیل دیگری وجود دارد که بدن شما می‌تواند از فواید فراوان این عضو خانواده پیاز بهره مند شود. طبق تحقیقات، مصرف سیر تازه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند. زنانی که سیر را به طور منظم همراه با سایر سبزیجات و میوه‌ها می‌خورند، 35 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

سیر دارای آنتی اکسیدان‌های بالایی است که به جلوگیری از هرگونه آسیب اکسیداتیو در بدن شما کمک می‌کند. این خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند به پیشگیری از برخی بیماری‌های شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر کمک کند. با این حال، مصرف بیش از اندازه سیر به این معنی نیست که شما از این بیماری مصون خواهید شد.

سیر و انگل‌های روده‌

استفاده از سیر برای دفع انگل‌ها به زمان بسیار قدیم باز می‌گردد. دانشمندان در مورد نحوه عملکرد سیر در از بین بردن و دفع انگل‌ها از بدن اطلاع دقیقی ندارند ولی در مطالعات اخیر این خاصیت سیرکاملاً به اثبات رسیده است.

انگل‌های روده متفاوت هستند و عبارت اند از : کرم آسکاریس، کرم کدو، کرمک و کرم قلاب دار، این انگل‌ها در بافت‌های جانوری یا آب آلوده زندگی می‌کنند و مصرف غذا و آب آلوده موجب وارد شدن انگل‌ها به بدن انسان می‌شود.

سیر می‌تواند عفونت‌های ناشی از انگل‌های معده و روده را درمان کند.

سیر می‌تواند عفونت‌های ناشی از انگل‌های روده‌ای مانند ژیاردیاز و کرم‌های نواری را درمان کند. آلیسین موجود در سیر می‌تواند با جلوگیری از ساخت چربی در انگل‌ها توانایی تحرک، جذب غذا و تولید مثل را در آنها مختل کند.

همچنین سیر به عملکرد دستگاه ایمنی کمک کرده و با افزایش فعالیت گلبول‌های سفید، مکانیسم دفاعی بدن را در برابر عفونت‌های انگلی تقویت می‌کند.

طبع سیر چیست

سیر در طب سنتی

سیر را در عربی ثوم و به هندی لهنس می‌گویند؛ دارای سه نوع بری، بستانی و جبلی می‌باشد. بری آن اسقوردیون(سیر دشتی) نام دارد. بستانی آن نیز دو نوع است یکی بسیار دندانه(چند دانه به هم متصل) و دیگری منحصر بر یک دانه و به قدر پیاز کوچکی است و جبلی آن را به فارسی موسیر می‌نامند.

این گیاه عامل کیفیات بسیاری ازجمله حل کنندگی و پاک کنندگی و باز کنندگی و خشک کنندگی رطوبات اضافی معده و مفاصل و رقیق کننده خون است. همچنین مدر و دارای نیروی ضد سمی شدیدی است که باعث تعریق شده و بر سطح پوست بدن موجب زخم می‌شود.

سیر با قوای پادزهری، دفع کننده ضررهای آب‌ و هوای آلوده است.

خواص این گیاه از دیرباز مورد بررسی دانشمندان و قدمای طب سنتی بوده است. خوردن سیر با رعایت زمان و مزاج و مقدار، حافظ صحت مزاج انسان است. مصرف سیر برای بیماری‌هایی که در اثر بدی جریان خون پیش می‌آید معالج بسیار قوی است. مثل زیادی فشارخون، رماتیسم، ورم مفاصل، تصلب شرائین و پیری‌های زودرس.

سیر با قوت تریاقیه‌ی دفع کننده مضرات آب‌های مختلف و هوای آلوده است. برای پاکسازی حلق، تنگی نفس و اکثر بیماری‌های عصبی و دردهای مفاصل و عرق النساء و نقرس و امثال اینها بسیار مفید است.

سیر در گرم مزاجان خشک کننده منی و باعث تشنگی می‌شود.

این گیاه دارای خاصیت پاک کنندگی اخلاط غلیظ است و دفع کننده‌ی بادها و برطرف کننده قولنج ریحی و جداکننده‌ی زالوی در حلق مانده و خارج کننده‌ی اقسام کرم معده و کرم روده است. همچنین برای تقطیر البول و نیکویی رنگ رخسار و تلطیف غذاهای غلیظ و تحلیل ورم‌ها و از بین بردن سنگ‌های کلیه منفعت دارد.

سیر رطوبات اضافی معده و مفاصل را خشک می‌کند.

سیر در افرادی که دارای مزاج رطوبتی هستند محرک قوای جنسی و تولید کننده منی است و در گرم مزاجان خشک کننده منی و باعث تشنگی است. برای تب‌های کهنه و زخم‌های شش و درد معده و رفع تشنگی که از بلغم و گرفتگی عروق ماساریقا باشد مفید است.


خرید روغن کرمانشاهی

طبع سیر چیست

بر اساس منابع مستند طب سنتی طبع سیر گرم و خشک است و از نظر گرمی درجه سه است یعنی گرمی خیلی زیادی دارد و فقط یک درجه با گرمی درجه چهار که منجر به سمیت محصول می‌شود فاصله دارد. درجه خشکی سیر متوسط است و سیر تازه مقداری رطوبت دارد و از همین رو خاصیت سیر تازه بیشتر از سیر کهنه است.

خاصیت سیر تازه بیشتر از سیر کهنه است.

همانطور که گفتیم طبع سیر گرم و خشک است و حرارتی شبیه حرارت ذاتی و غریزی بدن که عامل حیات است، ایجاد می‌کند. سیر خاصیت تحلیل برندگی دارد، یعنی تحلیل برنده مواد زائد سفت شده و غلیظ شده در بدن است.

سیر در مخزن الادویه

در کتاب مخزن‌الادویه، از کتاب‌های مهم در مورد داروها و واژگان پزشکی سنتی به زبان فارسی درباره سیر چنین آمده: مُحلل و جالی و مُفتح و مجفف رطوبات معده و مفاصل و رقيق كننده خون و مدر بول و حيض و عرق با قوت ترياقيت است.

خوردن آن با مراعات زمان و مزاج و حد اعتدال حافظ صحت مزاج و دفع کننده مضرات آب‌های مختلف و هواى وبایی و متعفن خصوصا با سركه آن. جهت تصفيه حلق و صوت و تنگی نفس و ضيق النفس و نسيان و فالج و لقوه و رعشه و اكثر امراض عصبی مفید است.

برای دردهای مفاصل و عرق النسا و نقرس و وجع ورك و امثال اينها و قطع اخلاط غليظ و دفع باد و رياح تهیگاه و قولنج ريحى و زلوى در حلق مانده و اقسام كرم معده و حب القرع نافع است.

در افرادی که مزاج تر دارند محرك باه و مولد منی و در گرم مزاجان خشک کننده آن و زخم‌های شش و درد معده و رفع تشنگی كه از بلغم و سده ماساريقا باشد و تقطير البول و نيكویی رنگ رخسار و تلطيف غذاهاى غليظ و تحليل اورام و سنگ‌های کلیه منفعت دارد.

زیاده‌روی در مصرف سیر و عدم مراعات مزاج و سن و فصل باعث سردرد خواهد شد همچنین محرق خون و مضر چشم و شش و بواسير است برای زنان حامله مضر، مولد صفراى بسيار تند و مضعف باه و مهيج امراض نائبه است و مصلح آن پختن آن است در آب با قليلي نمك و اضافه نمودن روغن بادام و يا روغن كره و استعمال آن با گشنيز و سكنجبين و آب انار ترش شيرين و امثال اينها است.

مطالبی که پس از خواندن این مطلب، به آن‌ها نیاز خواهید داشت:

طبع آویشن

طبع شلغم

بابونه برای چی خوبه؟

نظرات بازدیدکنندگان