طبع آلبالو و خواص آن

طبع آلبالو و خواص آن

طبع آلبالو و خواص آن

طبع آلبالو در طب سنتی چیست؟ یا طبع آلبالو سرد است یا گرم؟  احتمالا با جستجوی این سوال‌ها به این مطلب رسیده‌اید. در این مطلب سعی شده که همه چیز درباره آلبالو و طبع آلبالو از منظر طب سنتی برای شما کاملا شفاف شود. اما پیش از پاسخ به این سوال‌ها باید درباره آلبالو توضیحات بیشتری بدهیم. با ما همراه باشید...


عنواین مهم این مطلب:

  • آلبالو سرد است یا گرم
  • خواص آلبالو
  • تاثیر آلبالو بر فشار خون
  • آلبالو و خارش پوست
  • مضرات آلبالو

درباره آلبالو

آلبالو نام درخت و میوه‌ای است بومی جنوب غرب آسیا و اروپا با نام علمی Prunus cerasus که برای آن خواص زیادی ذکر کرده‌اند. آلبالو درختی است از خانواده گل سرخیان Rosaceae که ارتفاع آن به هشت متر هم می‌رسد.

از جمله خواص آلبالو می‌توان به ارزش آن در درمان التهاب کلیه، سلامتی قلب، ناراحتی‌های کبد و روده و نیز بیماری‌های ناشی از گرمی اشاره کرد.

از آلبالو برای تهیه آلبالو پلو، اشکنه آلبالو، شربت آلبالو، ترشی آلبالو و یکی از پر طرفدارترین مرباهای ایرانی که همان مربای آلبالو است استفاده می‌شود. در ایران، ترکیه، یونان و قبرس با درآوردن هستهٔ آلبالو و جوشاندن آن با شکر مربای آلبالو درست می‌کنند.

آلبالو در طب سنتی

در دوران قدیم قراصیا واژه‌ی مشترکی برای نامیدن گیلاس و آلبالو بوده است. قراصیا اسمی رومی است که به فارسی آلوبالو می‌نامیدند و گیلاس نوع شیرین آن است. آلبالو را آلی بالی و آلوی ابوعلی نیز می‌گفته‌اند.

آلبالو سه نوع دارد، آلبالو شیرین و آلبالو ترش و آلبالو گس. آلبالوی شیرین را گیلاس می‌نامیدند؛ درخت گیلاس نیز مانند درخت آلوبالو است، اما میوه آن از آلبالو بزرگ‌تر و بعد از رسیدن شیرین‌تر می‌شود و در جمیع امور شبیه به آلبالو است الا آن که میوه آلبالو کوچک‌تر و بعد از رسیدن مزه‌ای آن نسبت به گیلاس گس است، بهترین نوع آلبالو رسیده و شاداب آن است.

اگر آلبالو شیرین باشید، طبع آن معتدل است.

طبع آلبالو

یکی از راه‌های تعیین طبع خوراکی‌ها مزه آن‌ها است لذا هرچه یک خوراکی شیرین‌تر باشد درجه گرمی آن به نسبت بیشتر است اما چنانچه ترش، سفت و نرسیده باشد بیشتر اثر سردی‌بخش و خشکی‌بخش بر مزاج دارد.

طبیعت، مزاج یا طبع آلبالو نیز بستگی به مزه آن دارد. برای همین طبع آلبالوی ترش و نيم‌رس، سرد و خشک است و طبع آلبالوی شيرين و رسیده، از نظر کیفیت گرمی و سردی مایل به گرمی و از نظر کیفیت خشکی و تری معتدل است، با این حساب اگر آلبالو شیرین باشد طبع آن معتدل است.

تور ترکیه استانبول

خواص آلبالو

به طور کلی آلبالو رفع کننده عطش و تسکین دهنده شدت حرارت و زیادی خلط صفرا و خلط خون است. رفع کننده تهوع و استفراغ صفراوی و اسهال است. آلبالو کبد و معده‌ی گرم را تقویت می‌کند. اگر شیره‌ی دانه آلبالو را با یکدهم رازیانه بنوشند سنگ کلیه و مثانه را خرد نموده و زخم‌های مجاری را درمان می‌کند و تاثیر آن برای بهبود سوزش ادرار بی مثال است.

آلبالو کبد و معده گرم را تقویت می‌کند.


آلبالو یکی از میوه‌های بسیار مناسب برای تامین آب و کاهش خشکی بدن در تابستان است، در حقیقت میوه آلبالو در تسکین تشنگی و مقابله با گرمازدگی بسیار موثر است و افراد می‌توانند این میوه را به صورت خام یا شربت کم شیرین استفاده کنند. همچنین میوه آلبالو در رفع دل آشوبی، تهوع و تلخی دهان که با برگشت صفرا به معده همراه است کمک‌ کننده است.

خواص و طبع آلبالو

خواص آلبالو بر فشار خون

عموما افرادی که دارای عارضه فشار خون بالا هستند، مجبور به استفاده دائمی از داروهای مختلفی هستند. مصرف آب آلبالو می‌تواند در کاهش فشار خون تاثیر به سزائی داشته و حتی مصرف دائمی آن در برخی موارد منجر به عدم نیاز استفاده از قرص‌های فشار خون در بیماران می‌شود.

نوشیدن یک لیوان آلبالوی نسبتا ترش با کمی آب می‌تواند در کاهش فشار خون بسیار موثر باشد، بنابراین دمنوش آلبالوی خشک یا آلبالوی تازه، نوشیدنی دلپذیر و پرفایده‌ای است که می‌توان آن را گاهی به جای چای معمولی نوشید. این دمنوش بخصوص برای افرادی که فشار خون بالا دارند سودمند است.

میزان قابل توجه کاهش فشار خون در افرادی که آلبالو مصرف می‌کنند، قابل مقایسه با تاثیری است که از داروهای شیمیائی فشار خون به دست می‌آید. این موضوع نشان دهنده اهمیت این میوه در روند درمانی فشار خون بوده و افراد مبتلا به این بیماری باید این میوه و فرآورده های آن را به برنامه غذائی خود اضافه کنند.

مصرف آلبالو می‌تواند در کاهش فشار خون تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

آلبالو و خارش پوست

در مکتب طب ایرانی از مهمترین علل خارش، اﺧﻼط گرم و ﺳﻮزاﻧﻨﺪه مثل ﺧﻮن رﻗﯿﻖ آﻣﯿﺨﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﺎ ﺻﻔﺮا ﯾﺎ ﺳﻮدا است. همچنین افزایش خلط صفرا عامل دیگری برای ایجاد خارش پوست است. میوه آلبالو یکی از میوه‌های بسیار مناسب برای تصفیه خون و تسکین شدت و حرارت خلط صفرا است.

برای همین مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و بیمارانی که خارش پوستی دارند سودمند است. خوردن آلبالوی رسمی رسیده، برای مبتلایان به پسوریازیس پوستی بسیار سودمند است به ویژه اگر التهاب و خارش زیاد در موضع درگیر به این بیماری داشته داشته باشند.

خواص آلبالو در رفع تشنگی

خوردن آلبالو یا شربت آلبالو در شرایط تشنگی و افزایش حرارت بدن و گرمازدگی مفید است. آلبالو، خصوصا اگر ترش مزه باشد در تسکین تشنگی موثر است و برای مقابله با گرمازدگی و رفع علایم آن کارساز است. همچنین برای تاثیر بیشتر می‌توان شربت آلبالو را با شربت سکنجبین ترکیب کرد.

همچنین مصرف غذاهای متفاوت با چاشنی آلبالو و استفاده مرتب از آلبالوپلو و خورشت آلبالو در سفره غذایی خانواده در فصل گرم و داغ تابستان به حفظ سلامتی کمک زیادی می‌کند.

آلبالو طبیعتی سرد دارد و خوردن زیاد آن در افراد سردمزاج باعث سوء مزاج سرد و تر و عوارض دیگر می‌شود.

مضرات آلبالو

خوردن زیاد آلبالو باعث سردی معده و ایجاد اخلاط ناهنجار و در نتیجه عوارض سوءهاضمه می‌گردد. در صورتی که فردی مشکل معده و علایم رفلاکس، نفخ و آبریزش از دهان دارد با مصرف این میوه‌ی تابستانی دچار شدت علایم خواهد شد در این صورت باید از خوردن آلبالو در فصل تابستان برای کاهش ناراحتی معده پرهیز کند.

توصیه شده قبل و بعد از مصرف آلبالو (حداقل دو ساعت) آب و غذاهای آبکی مصرف نکنید. بهتر است این میوه‌ تابستانی را به صورت میان وعده و مابین وعده‌های اصلی غذایی میل کنید. بهترین آلبالو برای خوردن، آلبالوی تازه است که رنگ قرمز تیره دارد، اما آلبالوی نارس یا آلبالوی نرسیده دیرهضم است و کار دستگاه گوارش خصوصا روده‌ها را مختل می‌کند.


مطالبی که پس از خواندن این مطلب، به آن‌ها نیاز خواهید داشت:


طبع هندوانه چیست

خواص و طبع هل

طبع سماق چیست

نظرات بازدیدکنندگان